Tío Matías
Pegar tiros monte arriba nunca fora o del. Mal sabía o tío Matías que iso ía rematar así. Pero hai cousas nunca entenderei por moitas veces que más repitan.
O único que lembro do tío Matías é o
seu corpo cativeiro metido naquela vella funda azul, destintada e remendada
polos xeonllos e polo cu, que herdara do finado do pai, os zapatóns grandes
untados en graxa de porco e a gorra raxeada que semellaba terlle caído enriba
da testa para xogarlle unha mala pasada ao seus rizos.
Para uns era Matías “O Muiñeiro”,
empolvado cada noite na fariña da maquía. Cobraba dous ras por muiñada, todos os martes e xoves, de oito a des na “muíño da Calienta”. Cando alguén
non tiña con que pagarlle, fiáballe e, chegado o caso, podía acordar compensalo con xornais no maio ou na poda. Os rapaces adoitabamos enredar polo
medio das mulleres, ata que nos caía
algunha zurra. Logo sentabamos quedos no chan, mirando a mó e xogando a remedar
o canto da auga cada vez que tiraban da crus.
Para outros, o tío Matías era “O Roxo”,
cousa que nunca cheguei a entender daquela, pero que soaba mal cando o dicía a mamá. Contaban que defunto
do pai nunca gardaba o domingo, mentras o resto ía á misa cando estaba de mandar,
e tampouco dera unha chica cando
mercaran as campás á igrexa na aldea. Foi por iso que non tocaron sinais cando finou,
e a piques estivo de non ser soterrado no cemiterio, porque o cura opoñíase.
Tío Matías non entendía de lerias.
El era como era, mais non se metía con ninguén. Non entendo porque demo acabou
pegando tiros monte arriba.
Non casou. Sei, iso si, que tivera
unha moza porque a mamá ten falado do asunto na mesa. Contaba que andivera anos
a namorar, e que o pai dela garbábase de que tiña reservado un carneiro para os
concertos. Pero non cheou a cousa alá. O tío Matías seica confesaba na taberna:
“o carneiro, ter terao, pero a lá vaille a chegar aos pés”. E así foi.
De cando en vez soltábaselle a labia co viño. Daquela bardallaba contra os curas, contra o patrón de fábrica de ladrillo onde
traballaba á horas, e contra Don Antón, o fillo de deputado, de quen dicía era un
“xudas” da República.
Cando empezou a guerra naquel verán
do 36, o tío Matías seguiu maquiando como sempre, os martes e xoves, de oito a des no muíño da Calienta. Os rapaces
enredabamos no muíño como sempre.
Daquela, a aldea empezou a ter outra
vida de noite. Ás veces, de madrugada, sentía carreiras polo noso camiño
abaixo, e oía zumbar algún que outro tiro. Disque Pascual “Da Canteira”, andaba
no medio do lío, e nunha mañá de bochorno apareceu morto na Zanca Vella, coa
camisa desabrochada e un tiro na testa. Eu non sei ben que pasaba, pero vin a
Pascual “Da Canteira” estarricado cos meus ollos.
Algunhas mañáns, cando nos levantabamos
cedo para ir co gando ao monte, o meu irmán Daniel e máis eu tiñamos visto cruceiros
abatidos, o piorno do cura queimado, os badais das campás roubados, ou a
cancela do adro arrincada e guindada na presa da Bouza.
Unha noite chegaron a prenderlle
lume ao concello, que ardeu case todo. A xente, alporizada, trataba de apagar o
lume a caldeiros. Uns berraban coma se a vida lle fóra niso, mentras algúns
proferían insultos contra os comunistas. A mamá apartoume de barullo e sentoume
no chan, ao outro lado de estrada. Para min era unha festa: nunca tal lume
vira!.
Mentras, o tío Matías estaba acodado
na xanela da taberna, coas mans metidas nos petos, e celta sen filtro na boca a medio fumar, e a gorra calada enriba dos
rizos. No dicía ren. Tiña o xesto serio, pero semelleba contento por dentro
porque o ollos adoitaban delatalo sempre. Home! A min non me parecía moi
ben que se aledara… Pero, a verdade, tampouco me sabía mal. Alá cada quen.
Á noite seguinte, a parella da Garda
Civil deulle o alto cando baixaba polo camiño das Ánimas. O tío Matías, que
viña un chisco bébedo como de costume a esas horas, tratou de serearse cando o
pararon. Estarían a ser as doce da noite.
-
Alto! ¿Su nombre?
–inquiriu un dos gardas-
Co susto, a borralla de celta, caíulle pola chaqueta abaixo, e mesmo tardou un chisco en
sacudila cunha man, mentras coa outra sacaba o pito da boca.
-
Eu… -tatexou tío Matías
como cada vez que se poñía nervioso, tratando de farfullar o castelán- fai un
tempo que yo non me recuerdo bien desas cosas, aínda que usté non me crea.
-
¿De dónde viene? –voltou a
preguntarlle un dos gardas-
-
De
la casa darriba
–contestou-
-
¿Para dónde va?
-
Para
la casa dabaixo.
Despois de cruzar a mirada os dous axentes, un
deles espetoulle a xeito de orde:
-
Diga usted “¡Que viva
Rusia!”.
-
Se usté lo dice… pues que viva, dijo
yo.
Tío Matías tremaba por dentro,
dubidando se o que tiña diante era Compaña e se ía a aparecérselle a
Candelaria para arredalo aquela noite. O certo é que con aquelas respostas, os
gardas acabárono tomando polo parvo da aldea, medio borracho xa, e deixárono ir
camiño á casa de abaixo. Pero ben coidaba o tío Matías que se estaba a cocer
algo, porque oira desbardallar moito a Benito de Xan na taberna, e ese, cando
bebía, non sabía ter a lingua queda e largaba como un caldeireta sen fondo.
Así foi. Aquela mesma noite petaron
na porta de tío Matías cara as catro da mañán. O can non paraba de ladrar no
alboio. Tío Matías, que tiña o sono lixeiro, ergueuse como unha centella e pinchou
en calzoncillos pola fiestra coa roupa na man. Patexou descalzo polo corral
estrado de toxo e saíu polo portal da eira. Correu sixiloso, pero como ánima
que levaba o demo, porque ben sabía que vida íalle niso.
O
tío Matías andivo agachado días entre o millo. Lembro ben, como mesmo a miña
nai íalle levar comida ás agachadas que baixaba nunha cestiña cuberta cun paño,
e que lle deixaba debaixo do loureiro da punta da arriba de leira de Froxente. Logo fuxiu para o monte con outros. Durante
semanas, buscounos a Garda Civil, e de cando en vez escoitabamos abaixo os
tiros que soaban monte arriba.
Non voltei a velo máis. Nunca souben del. Tío Martías “O Muiñeiro” desapareceu. Coma Finso de Otero, coma Félix
do Correo, Calixto de siña Áurea, Tomás “O Parajueiro”, Eliseo da Laxe ou
Moncho de Arís. Como Ignacio “Da Taberna”, Esteban “O Moro” ou Raúl “O Tatelo”.
E como tantos outros naqueles días.
O “muíño da Calienta” ficou sen
maquía todos os martes e xoves, de oito a des,
a dous reais por muiñada. Pero aínda cando o miro de lonxe, quédome en chisco
agardando que unha man invisible ceibe a auga do atranco, abra a porta do vello
muíño e, unha vez dentro, tire de crus.
Porque penso que o espíritu do tío Matías “O Roxo”, pervive debaixo da mó. E
que ande!.
Febreiro de 1996 (mestura de anécdotas reais e imaxinarias)
Parabéns!
ResponderEliminar