jueves, 22 de agosto de 2019

TESOUROS AGOCHADOS (2): O CON DA CABALARIA


Fotos: Marcos Castro

No cumio do Con da Cabalaria
Segundo roteiro de verán da Asociación Cultural e Deportiva GAM, o celebrado o pasado domingo 18 en Meaño. O obxectivo, acadar o Con da Cabalaria no alto de Lores, nun roteiro que partíu da ermida de San Bieito (onde falamos un chisco da lenda e da historia do santuario), para logo facer un alto na fonte do Souto (informando do abano de fontes potables/non potables que Meaño alberga ao longo e ancho das sete parroquia). Despois, por un camiño de terra, enfilamos unha subida esixente ao monte de Lores, que nos fixo tirar de pernas e corazón. Arriba, unha vez acadado o cumio, demos co Con da Cabalaria, mítica pedra de abalar non catalogada na Galicia, e polo que esta asociación vai traballar no futuro inmediato. Ao seu carón demos conta das lendas que envolven estas pedras no imaxinario popular, legado dunha tradición milenaria que mezcla crenzas, ritos e mitos. 


Datos técnicos do roteiro
Logo tocou repoñer forzas cun almorzo reconsituinte en toda regla, ao pe mesmo do con, e que nos permitíu descubrir un segredo agochado: o xeito de cómo facer "abalar" (balancerar) un só, in situ, unha pedra que, calcúlase, pesa unhas... 40 toneladas!.

Despos do "esforzo" baixamos por un vial aglomerado que nos devolveu en apenas un cuarto de hora a Lores por Freixeiro, momento que aproveitamos para visitar fonte do Laboriño (non apta para o consumo humano), co seu pozo e lavadeiro esquecidos. Mais antes, poidemos dar con outro tesouro engadido ligado ao Con da Cabalaria, e que nos descubrira Suso Seijas no cumio, que nos ensinara arriba como abalar a pedra, e que nos convidaba a degustar en adega o seu "Con da Cabalaria", un Rías Baixas selecto, da que envasa tan só 2.000 botellas, albariño elaborado a partir do da uva da Cabalaria cultivada con mimo a 257 metros de altura. 


Na eira da adega O Parral para degustar o "Con da Cabalaria"
Suso Seijas co seu "Con da Cabalaria"

E unha recomendación para o lector: non deixes de pasar por esta adega para degustar os seus viños in situ, baixo a parra dunha eira coidada ao detalle, e acompañando o viño coa tapa de quenda que serve na casa. Marabilloso! No o perdas antes de que se vaia o verán. Un roteiro que nos deu unha lección engadida: que por enriba de paixase, resulta ainda máis abraiante a xente de Meaño. Foi roteiro en boa compaña para rematar cun adegueiro entrañable, e mellor persoa, que nos fai valorar o xente coa que compartimos Meaño.



Este era o o "Second Date" dos roteiros de verán. No tinteiro, queda o último do ciclo que che presentaremos nos días vindeiros. Convidámoste. Coñece connosco.


GALERÍA DE FOTOS

Baixando cara a Freixeiro, con Lores e Meaño ao fondo

O roteiro do dromedario,
que así bautizamos aio final

No alto de San Bieito antes da saída

Na subida cara o alto de Lores

Preparándose para almorzar ao pe do Con da Cabalaria

Tapa de callos na adega O Parral (Lores)

Foto de época para os sendeiritas: así era o lavadeiro da fonte do Laboriño en 1992



domingo, 18 de agosto de 2019


Pinta un trayecto sinuoso en la política meañesa, penalizada por la falta de cintura a la hora de negociar. Y es que tras 40 años de mayorías absolutas, los meañeses nunca se habían instruido en ello. Las nuevas generaciones, lejos del espíritu pactista de la transición, adolecen de ello en todas las esferas. En Meaño, a la controvertida fórmula para designar los representantes en la Mancomunidade do Salnés -con su presidencia de juego- le siguió hace unos días un pleno extraordinario inédito, tan innecesario como estéril. 

LA POLÍTICA MEAÑESA NAUGRAFA EN MARTES 13

El pleno en la sesión extraordinaria del martes 13
Pleno extraordinario inútil el celebrado en la noche del martes (día 13) en Meaño, con un único punto en el orden del día: la aprobación de una modificación puntual del PXOM para regularizar la situación de área industrial de A Pedreira. Y tras el turno de debate salió adelante la propuesta del PSOE, en la que Manuel Radío solicitaba retirar el punto del orden del día al haber carecido de tiempo su grupo, dada la premura de convocatoria, para estudiar un documento de por sí denso. El portavoz socialista demandaba “realizar reuniones previas para explicarles a los vecinos esta modificación del PXOM”. Mientras, Meaño Independiente solicitaba que el asunto sí se abordara en la sesión y que el pleno votara su apoyo (o no) a la modificación.
El alcalde Carlos Viéitez delegó en el pleno aquella decisión, sometiendo a votación la propuesta del PSOE de retirar el asunto del orden del día. En la votación, la propuesta salió adelante al ser secundada por el propio Partido Popular, con lo que, el acto seguido, se levantaba la sesión sin abordar el único punto programado para el orden del día, lo que convertía en baldía la sesión.
Resultó una operación estéril que, en la práctica, acarrea a las arcas municipales un coste de 1.440 euros, de ellos 880 euros corresponden a las dietas a los 11 ediles -a razón de 80 euros por cada uno, excepto el alcalde y la edil liberada a tiempo parcial que no percibe dieta- y 560 euros por las dos comisiones previas que requirió la sesión, a saber, las de Urbanismo y Cuentas.

Argumentario
Votación de archivo de parte del grupo popular
El regidor Carlos Viéitez abría la sesión explicando el proceso de una modificación puntual que arrancaba en noviembre de 2017 y que, a partir de ahí, fue requiriendo de una tramitación compleja que obligaba a un rosario de informes sectoriales. Al haberse completado los mismos, procedía someter el asunto a aprobación en la noche el martes en el pleno. El alcalde explicaba que la modificación obdedecía a “la necesidad de regularizar el área industrial, y obtener además una nueva cartografía, actualizada y acorde con la realidad de la zona”.
No obstante, en su turno de alocuciones Manuel Radío (PSOE), atribuía el resultado del área industrial de A Pedreira “a la desidia mostrada por los últimos grupos de gobierno, que fueron consintiendo la impunidad de muchas empresas a la hora de construir”. Para enderezar la situación Radío Oubiña abogaba por un portal de transparencia, y por realizar previamente reuniones con los vecinos afectados para explicarles la modificación. “Fuimos convocados -apuntaba- el día 9 de agsto (en relación a la Xunta de Voceiros), el día 12 con los empresarios y hoy (por martes 13) en el pleno, sin disponer de tiempo real para desmenuzar el estudio de un documento ya de por sí complejo”. Ello motivó su solicitud de retirar el punto del orden del día.

Otra instantánea del pleno baldío
Por su parte José Manuel Aspérez, tras apuntar que “hacer lo posible para regularizar y ampliar esa zona industrial en beneficio de empresas y vecinos”, criticó la convocatoria y el gasto que suponía un pleno extraordinario “convocado con prisas”. Acto seguido destapó la caja de Pandora con una polémica sobre una segunda fase prevista, que sería una ampliación futura de área de A Pedreira. Y para ello, según exponía, se perfilaba en esa nueva cartografía un nuevo vial para ejecutar, y que supondría al concello invertir, según afirmaba Aspérez Montes, “49.000 euros en la compra de los terrenos de ese vial y 90.000 para urbanizarlo, cuando la normativa de áreas industriales contemplan, no la compra, sino la cesión de terrenos por parte de empresarios para la apertura de viales”. Un argumentario que, en ese aspecto, se apoyaba en un informe de la secretaría en el que anunciaba la inversión.
El independiente advertía además de la posibilidad del manejo de información privilegiada por parte algunos empresarios que pudieran haber comprado ya los terrenos afectados por esa futura ampliación. La controversia sobre vial y la información privilegiada encendió la réplica del regidor contra el independiente, a quien acusó en ensuciar el asunto.
Cierto que la tensa situación generada, se había cocinado ya durante la mañana en las comisiones previas. En la de Urbanismo el PSOE anunciara ya una abstención, lo que descolocaba a un Carlos Viéitez, sorprendido por ver abocado el pleno convocado para aquella noche, a un callejón sin salida, toda vez que daba por descontado que Meaño Independiente no iba apoyar la modificación tal y como se había gestado.
Tras votar y retirar el asunto del orden del día el público, que llenaba la sala, prorrumpió en un aplauso. Un gesto que unos interpretaban por la situación ridícula generada, y otros, como única salida honrosa del grupo de gobierno, a fin de evitar una votación perdida. Y es que aquella modificación del PXOM necesitaba del apoyo, como mínimo, de 7 de los 13 votos, y aquella posibilidad se esfumaba.

Modificación 4 bis
Imagen de ampliación del área de A Pedreira
(en colores castaños la zona a ampliar)
La “modificación 4 bis” -que es su denominación oficial- se explicaba previamente en la noche de lunes a los empresarios, en una reunión pública mantenida en la casa de cultura de Xil. En ella Manuel Barbeito, técnico de la firma Urbes, perfilaba las líneas maestras de la modificación, para intentar meter en normativa un amplio abanico de naves, construidas hace años, y que no se ajustaba a la normativa vigente. Así, la modificación puntual concebida de forma específica para regularizar el área industrial de A Pedreira, contempla ampliar las alturas de 7 a 9,50 metros; reducir la distancia a viales de 5 metros a 3 ó 4, según sea éstos sean de titularidad municipal o provincial; reducir también la distancia a construcciones colindantes, de los 5 metros actuales, a 3 (en caso de edificaciones inferiores a 7 metros de altura) ó 4 (para edificaciones de más de 7 metros de altura). Con respecto a la distancias de los cierres de perímetros de empresas con respecto al eje de la carretera principal, que atraviesa el el área industrial en dirección Padrenda-Ribadumia, dicha distancia se reduce de los 36 metros que rigen hoy (18 metros a cada lado) a los 18 metros (9 a cada lado).
Por otra parte se mantiene la parcela mínima de 1.000 m2, si bien se aumenta la edificabilidad de la parcela del 50 al 65 por ciento, y la ocupación en planta se ampliaría del 50 al 70 por ciento. Además se permitirán sótanos, entre-sótano y entreplantas, así como edificaciones complementarias que no sobrepasen el 20 por ciento de la edificación principal, más una plaza de estacionamiento por cada 150 m2 construidos. Y una última, la modificación contemplaría el uso de acuicultura para este espacio de A Pedreira.
De prosperar la aprobación inicial del en el pleno, tocarían dos meses de exposición pública y presentación de alegaciones, pero se frustró en la noche del martes, requiriendo la oposición más información para los vecinos afectados, y tiempo para estudiar el documento, lo que supondrá retomarlo más adelante.
Luego tocaría una segunda fase, que es la que se aventuraba ya en la reunión con los empresarios. En ella el técnico de Urbes explicaba que esta “modificación 4bis” no permitía modificar la línea exterior del perímetro del área industrial. Acometer pues la ampliación tocaría afrontarse en una segunda fase. Y pensando en ella se perfilaban ya en esta modificación algunos viales en previsión, para comunicar la arteria principal del centro con otras exteriores que bordearían la zona industrial ampliada, para confluirían en una rotonda a construir carretera principal en la entrada de Padrenda.

Dietas
Eso sí, tras el insólito episodio protagonizado, el Partido Popular se hacía eco de su renuncia a percibir las dietas que les correspondían -si bien, a efectos legales, dichas pagos han de percibirse y luego imputarse fiscalmente-, mientras, a la par, MI anunciaba -tal y como hizo en una ocasión en la anterior legislatura-, donar el importe del equivalente de sus dietas en alimentos no perecederos que se destinarían al Banco de Alimentos municipal.


domingo, 11 de agosto de 2019

PEQUENOS TESOUROS AGOCHADOS
Fotos: Marcos Castro; fotos técnicas do roteiro: Sandra Martínez

Punto de partida e chegada: diante do concello
Despois dunha década baldía, voltaba a latexar na pasada tempada a Asociación Cultural de Deportiva GAM (Grupo de Amigos de Meaño), de mans dun grupo de nais, que botada a andar baixo este paraugas, un clube de tenis de mesa. Un rescoldo que fai brotar agora a actividade e dinamismo deste colectivo. E ese primeiro paso dase neste agosto cun ciclo de tres roteiros apaixoantes de sendeirismo, que baixo o nome "Ven a almorzar comigo en..." lévate a coñecer lugares emblemáticos de Meaño, conlevando consigo compartir toda a peña xuntos un almorzo na cita-destiño do día. E ese primeiro roteiro celebrábase na mañán do domingo 11 de agosto, unha iniciativa que tiña como particular "first date" o BANCO DO AMOR, no alto del monte de Fontefría.


Ficha técnica do roteiro


Nel participaban 23 sendeiristas que disfrutaron dunha camiañata concebida co obxecto de convivir, "parolar" mentras damos pernas. Resultou un momento entrañable para corpo e mente, porque con deporte no medio dunha paraxe natural así, flúen mellor as ideas, o humor, as emocións e os sentimentos, ou non? E cun gratificante (e xenoroso) "tentempé" no cumio, ao pe do vértice xeodésico, onde o meañés J.L. Gándara asentou o Banco do Amor, disfrutamos xuntos recuperando forzas, mentra divisabamos Meaño a Xil en primeiro plano, co pano da río de Arousa ao fondo, a desembocadura do Umia, a istmo do Bao, O Grove, e as illas Ons de Cíes ao fondo.


A expedición do Banco do Amor

Almorzando no vértice xeodésico
Foi unha camiñata de case que 9 kms, (90 por cento en terra), na que empregamos  máis de dúas horas (2,45 horas se contamos o tempo de almorzo no cumio). Nela arrancamos pola Tomada Grande, subindo ata a Queimada e Fontefría polo linde entre Meaño e Xil, e regresamos logo baixando polo Monte Maior, A Toxa e O Peñón. Considerado pol organización un roteiro dificultade media, a expedieición partíu dos 91 metros de altura, segundo o Instituto Xeográfico (51 metros segundo unha das aplicación da organización) para subir ao cumio de Fontefría situado a 397 metros de altura (357 segundo aplicación), e salvando así un desnivel de 306 metros (ou 294 m.) en 4,4 kms de ascensión.

Agora os participantes sabedes todos acadar xa o Banco do Amor, cun roteiro a pe por terra, ou ben, a opción de facelo en coche para chegar ao desvío (preto do monte do Limoar), debendo percorrer logo cada quen 800 metros a pe para sentarse no emblemático banco. 

Divúlgao. Meaño ten ese pequenos tesouros agacahados, dos que disfrutar, e sen fanfarrias. Ah! E se queres participar no vindeiro roteiro mantente atento ás redes sociais (nos facebooks POLO VENTANUCO ou CTMGAM): será o vindeiro fin de semana e presentarémocho nuns días. 
"Queres vir a almorzar connosco"?

GALERÍA DE FOTOS...


No sinal ao pe da estrada, monte do Limoar

Silueta do roteiro (foto Sandra Martínez)
(o roteiro do "cabaliño de mar")


Arrancando pola Feira








Alto ás portas do cemiterio de Meaño























No mirador da Queimada, a uns 50 metros de altura do cumio








domingo, 4 de agosto de 2019

Arrancando agosto deixámosche aquí tres propostas para o verán. Cun chisco máis de tempo e ao caír cada tarde, podes emocionarte coa Historia. Visiona os dous vídeos que che propoñemos. Despois atrévete con este libro.

O HOLOCAUSTO ESPAÑOL 

Portada de "El Holocausto Español"
Tres son as propostas deste verán que che facemos chegar para descubrir o pasado silenciado, ese do que as xeracións non falaron, ou falaban entre bambalinas o xusto. Non se trata de revolver o pasado, nin o "facer arqueoloxía polas cunetas" (que alguns mentan a modo de rexeitamento), senón de descubrir a verdade de noso pasado: só aprendendo del poderemos evitar os erros do futuro. Por iso propoñémosche remontarnos a ese pasado espiñoso, ese que hoxe, 80 anos despois -data rendonda pasada moi por enriba- todavía non condean moralmente algúns partidos, incluído algún con anos de goberno en España.

De todo o escrito e visto sobre la Guerra Civil Española, cabe seleccionar ben, a fin de evitar a propaganda emocional sobe o político. A maraña do bosque en ocasións vese mellor desde fóra, como a altura da montaña cando estás abaixo. Tres son as propostas que aquí che deixamos, unha para para ler, e dúas para visionar. Para ler, "EL HOLOCAUSTO ESPAÑOL" publicado en 2011 polo hispanista británico PAUL PRESTON, 669 páxinas (epílogo aparte) de documentación tan honesta como conmovedora, e que podes mercar por algo menos de 15 euros (imprescindible). Despois de lelo, de emocionarte: poderás seguir sen condear moralmente o vivido?

Imaxe de apertura do documental en TVE, "O experimento Stuka"
E para visionar, non perdas O EXPERIMENTO STUKA (emitido en el TVE2 o pasado domingo 29 de xullo) que descobre a misión silenciada da Lexión Cóndor alemaña (Guernica aparte) nos pobos esquecidos. Para velo pincha no seguinte enlace:

O EXPERIMENTO STUKA

E, por último, un curto vídeo, desos humildes e discretos, "A VIDA DURANTE O FRANQUISMO", elaborado con sentimento por un alumno de 4º de ESO (curso 2017-18) traballando baixo a coordinación dun profesor de Historia, un que apadriña este blogue. (Ah! Non perdas o último minuto emotivo deste adolescente: así traballan na aula)