Hemeroteca, 1997: Silverio Méndez
Rescatamos hoxe unha
páxina de nosa particular hemeroteca, a facémolo cunha entrevista ao que fora
mítico músico de Xil, Silverio Méndez, a cal foi publicada en Faro de Vigo en
marzo de 1997. Silverio finou una anos despois, cando a entrada neste século Hoxe lembramos a este personaxe entrañable
desde o noso Ventanuco.
Silverio Méndez (dereita) coa súa muller e Jorge Domínguez (pai), na homenaxe a Silverio en 1997 en Casa Portugesa Foto: Péez Varerla |
Silverio Méndez
Castro adicou toda unha vida á sua gran paixón: a música. Este veciño de Xil
(Meaño), de 75 anos, estivo entregado a ela durante 48, formando parte de
orquestas como “Imperial”, “Magos del Remo”, “Saratoga”, ou “Gran Victoria”
entre outras. En 1990 tivo que abandoar por problemas de saúde. Silverio era un
experto organista que fixo de mestre de moitos músicos que empezaban naquel
tempo. Fai uns días recibía unha cálida homenaxe dos que foran seus compañeiros
de profesión durante todos estes anos.
“SEMPRE ME ENFADABA QUE OUTRAS OSQUESTRAS ME LEVARAN OS MELLORES MÚSICOS”
Cando
empezou vostede no mundo da música?
Empecei no ano 1942,
con 17 anos. Lembro que o primeiro lugar onde toquei foi no baile que había na
de Otero en Meaño, en compaña duns amigos de aquí.
En
cantas orquestras estivo nesos 48 anos?
En moitas. Primeiro
estiven en grupos de aquí tocando o acordeón. A primeira orquestra onde estiven
como organista foi na “Imperial”, e logo toquei en “Magos del Remo”. Despois
veume o servicio militar que fixen en Ferrol nos anos 48 e 49, anos que
aproveitei para tocar na mellor orquestra do Ferrol, a “Saratoga”. En
1950 formei a “Victoria” que a principios dos anos 70 convertíuse en “Gran Victoria”.
Precisamente púxenlle o nome de “Victoria” por un baile que había en Cambados,
que se chamama así e que tiña moita fama daquela. Nos últimos anos estiven na
orquestra “Panamá”.
Sendo
músico alá no servicio en Ferrol pasaría boa mili.
Non na pasei mala,
non. Ser músico no servicio tiña as súas ventaxas: dábanme permiso para ir
tocar coa orquesta e logo, cando os xefazos ían de farra, levábanme con eles
para que lles amenizara a festa.
Silverio Méndez, teceiro pola esquerda arriba, coa osquestra Gran Victoria, ¿1976? |
Coarenta
e oito anos subido nos palcos: semellan moitos ou poucos vistos por vostede?
Segundo se mire.
Poden parecer moitos, pero a min pasáronme bastante rápido porque vivín
adicado ó que dende pequeno era a miña verdadeira paixón. En todos esos anos
percorrín moitos pobos coas orquestras nas que estiven e dinlle clase a moitos
músicos. Algúns dos músicos que eu formei aquí chegaron ás mellores orquestras daquel
tempo, como “Montes” e “Los Chicos de Jazz”. Lembro de xeito especial un
vocalista que me levaron "Os Chicos" (del Jazz): vivía no Grove e chamábase José
Giménez, “O Xitano”. Era moi bo. Estas cousas sempre me enfadaban un pouco.
Pero a vida era así.
Chegábase
daquela a tocar en festas de moi lonxe?
Sí. Eu estiven en
Cangas de Narcea e outros pobos asturianos en tempos de Franco. Tamén estiven
en León, norde de Portugal y en pobos das catro provincias galegas. Lembro, por
exemplo, que toquei nun lugar de Ourense que se chamaba Meaño, igual que o noso
municipio.
Con
tantas actuacións ó longo de 48 anos supoño a que sua vida estará chea de
anécdotas...
Bueno... algunhas
houbo.
Cóntenos
algunha...
Daquela era bastante
habitual que nas festas houbera algún altercado e sempre andaba por alí a Garda
Civil. Unha noite en Jaxate, preto de Pontecaldelas, acabei discutindo coa
parella da Garda Civil porque subiron ao palco e quixeron prantar a festa antes de cumprirse as
horas do permiso. Logo entereime que ó parecer a comisión non lles dera de cear
os gardas e debían estar cabreados. Outra vez, en Barro, tamén chegaron un
tanto bebidos e quixeron prantar a verbena. Daquela pedíronme contrato sindical
e negueime a ensinarllo porque eles non eran quen de pedirmo.
A Garda
Civil andaba á orde do día polo que parece.
Sí, moito. Antes
andaba moito nas festas e na carretera. Cando viñamos de madrugada apenas
pasaban dez quilómetros sin que viramos ou mesmo nos parara unha parella da Garda
Civil. Lembro que unha vez, vindo de madrugada de tocar de Asturias, foi o
único que atopamos no camiño.
Eran
moi distintas as festas de antes as de ahora?
Sí, moito. As de
antes eran moi boas, con moita xente animada a bailar. E as orquestas estaban
formadas por músicos que tocaban, aprenderan de solfeo e facíanno e moi ben.
Pero nas festas de hoxe todo é música grabada, e o pouco que saben os moitos
músicos aprendéronno de oído.
Era
máis variada a música que hoxe?
Bastante máis.
Tiñamos que ter pezas de todo tipo porque a xente as pedía: pasodobles, tangos,
rumbas, fox, boleiros, cha-cha-chas...
Orquestra Poceiro naqueles anos, coa que lle gostaría ter tocado a Siverio Méndez |
¿Lembra
algunha canción que solicitara moito a xente?
Pedían moito “Tres
cosas hay en la vida”. Tamén se tocaba a miudo “Begin the beguine”.
Que se
traduce algo así como “Voltar a empezar”. Vostede sería músico si voltase a
empezar?
Dende logo que sí. A
música é unha paixón. Un músico ten que nacer.
Certo
que se ligaba máis dende arriba do palco?
Home, as mulleres
fixábanse máis nos músicos... pero eu non sei, xa estaba casado daquela.
Supoño
que coñecería a sua dona bailando...
Supós ben. Daquela
era como topaba un as mozas. E coñecina aquí mesmo [sinala a súa casa onde
estamos], nun baile que había daquela en Xil, o “Baile Méndez”. Aquel día
tocaban "Os Cesteiros", uns veciños daquí mesmo de Xil. Por certo, tiñan un músico
moi bo de Meaño, Amancio, que tocaba os saxofón, o clarinete e o violín.
Cales
eran as grandes orquestras que había nesos anos 40, 50 e 60?
Poceiro, Montes,
Florida, Chicos de Jazz, Gran Casino e tamén unha orquesta do Mosteiro que se
chamaba Xanote.
En cal
delas lle gostaría ter tocado?
En Poceiro, porque
era a mellor. Era unha orquestra que viña de moito atrás e sempre con grandes
músicos.
¿E
gañabase ben a vida como músico naqueles tempos?
Bueno, vivíase. Un
músico a finais dos anos 40 cobraba 12 pesos por tocar nun baile. Lembro que
onde máis gañei neses anos foi en Ferrol onde me pagaron 50 pesos por músico.
Nos anos 50 eu cheguei a pagar a 20 pesos a cada músico por actuación feita,
que era moito daquela. Pagábase na man e no primeiro ensaio que había despois
da actuación.
Canto
custaba daquela contratar a unha boa orquestra?
As boas orquestas
podían andar entre as 10 e 20.000 pesetas. Pero a principio dos 70 xa se
chegaba as 90.000.
Ten seguidores
da tradición musical na familia?
Non. Tiña un neto ó
que lle quería ensinar, pero quere ser futbolista.
Todavía
practica o órgano?
Ahora case que nada,
non teño boa movilidade nos dedos.
Se lle
dixera que me tocara un tema musical, así, de repente: cal tocaría?
O pasodoble “Honrando
Navarra”.
E se lle tivera que poñerlle unha banda soora a unha película sobre a sua vida. cal
elixiría?
España Cañí.
No hay comentarios:
Publicar un comentario